Trzoda-Chlewna - Forum https://www.trzoda-chlewna.com.pl/forumN/ |
|
ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia https://www.trzoda-chlewna.com.pl/forumN/viewtopic.php?f=12&t=2921 |
Strona 4 z 87 |
Autor: | mietko75 [ sobota 29 mar 2014, 06:16 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
http://www.youtube.com/watch?v=AMgZ0SBEL5I |
Autor: | marucha [ sobota 29 mar 2014, 06:22 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Polka z takim akcentem na zachodzie furory nie zrobi zapewne. http://www.farmer.pl/finanse/dotacje-i- ... 064,1.html tu trzeba jeszcze popracować, a potem sterta papierów i dopłaty podobno szybsze niż normalne płatności. |
Autor: | marucha [ sobota 29 mar 2014, 08:02 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
From: mariusz nackowski [mailto:mariusz_narew@interia.pl] Sent: Saturday, March 29, 2014 6:59 AM To: kancelaria@minrol.gov.pl; rzecznik.prasowy@minrol.gov.pl Cc: Ania Pietraszewicz (pietraszewicz@pirol.pl); agnieszka.krolak@farmer.pl; m.kaplon@kzp-ptch.pl; polsus@polsus.pl (polsus@polsus.pl); jelska@o2.pl; 'trzoda.chlewna@wwr.horyzont.net'; Paweł Hadyński (aaa730@wp.pl) Subject: ASF dzika cd Panie Ministrze Uzgodniono na szczeblu unijnym dofinansowanie z tytułu strat rolników ze strefy buforowej do każdego tucznika w wadze WBC od 50 do 100 kilogramów w wysokości około 35,7 euro. Wielokrotnie informowano nas rolników że dofinansowanie będzie wynosiło właśnie około 150 złotych do każdego sprzedanego tucznika ze strefy http://www.farmer.pl/finanse/dotacje-i- ... 50033.html za przerośnięte tuczniki w wadze wbc powyżej 100 kg dopłata według projektów będzie wynosiła tak jak za sztuki do 100 kg wbc co krzywdzi rolników którzy musieli tak przerośnięte tuczniki karmić coraz drożej- bo więcej jedzą, a na dodatek za tak przerośnięte sztuki cena zakupu była najniższa. Było by więc zasadne zrekompensować straty finansowe i moralne rolników i w ramach przyznanej pomocy płacić niezależnie od wagi sprzedanego tucznika jedną kwotę tak jak to uzgodniono na szczeblu unijnym. Zgodnie z uzgodnieniami unijnymi około 150 złotych za każdego sprzedanego na fakturę tucznika ze strefy. Nie zaś tak jak się obecnie planuje pomniejszając kwotę wypłat proporcjonalnie do wagi wbc. Wobec czego za tucznika 70 kilo wbc rolnik otrzyma tylko około 100 złotych dofinansowania. I nie jest to tylko jakaś dopłata. To jest rekompensata za brak dopływu gotówki do gospodarstwa przez przeszło miesiąc, straty za niewielką cenę uzyskaną za przerośnięte tuczniki i szereg innych niepoliczalnych strat. Te straty są ogromne. Śledząc sposób postępowania Pana Ministra w tej bardzo istotnej dla rolników ze ściany wschodniej, dotkniętej klęską dwóch dzików z ASF sprawy, jestem pełen podziwu dla działań Pana Ministra w tym zakresie. To jest prawdziwy majstersztyk w ramach obowiązującego prawa. Wydaje mi się że ta drobna korekta w planowanym sposobie wypłaty rekompensat nie jest skomplikowana, natomiast pozwoli zrekompensować w znaczny sposób straty, jakie rolnicy ze strefy buforowej ponieśli. Ci właśnie polscy rolnicy-hodowcy swoim kosztem i kosztem swoich nerwów zmagali się z ASF dzików chroniąc Unię Europejską i jej granicę przed zalewem ASF dzików. Tych strat nie wyrówna nikt i nigdy. Mariusz Nackowski Pełnomocnik Stowarzyszenia Polskich Producentów Trzody Chlewnej „Forum Tch” ds. zwalczania ASF na granicy wschodniej 505123346 |
Autor: | stan1069@o2.pl [ sobota 29 mar 2014, 14:48 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
A ile miał ten tucznik wagi przed zaaresztowaniem , jak po miesięcznym areszcie ma 70 kilo WBC ???????????? |
Autor: | marucha [ sobota 29 mar 2014, 14:59 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Stan, nie wiesz że w areszcie też się dzieci rodzą? Unia doskonale o tym wie dając zadośćuczynienie za bezpłatny poligon od 50 kilo. |
Autor: | stan1069@o2.pl [ sobota 29 mar 2014, 15:09 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Jak do 70 kilo 100 to do 50 ile 70 ?? z tego połowa z krajowego budżetu to po ++++ zadość uczynienie a ile można wziąć za takiego zbuja 50 WBC ??????? łącznie z dopłatą mniej niż za prosie ????? |
Autor: | marucha [ sobota 29 mar 2014, 15:56 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Stan. zadośćuczynienie wymyślili unici. Oni nie wiedzą że w Polsce tak małej wieprzowiny raczej się nie jada a u nich to i owszem. Tak wielkiej wagi jak u nas to też tamte świnie nie wytrzymują bo choroby w wadze powyżej setki je dziesiątkują. Na żywca mało kto tam kupuje i dlatego zadośćuczynienie wyrażono w wubecu. Pierwotna wersja była też taka że i warchlaki z więzienia na rzeź pójdą więc może te 50 kilo wymyślili. 30 kilo warchlaka plus 2 miesiące więzienia to by jakieś do 90 kilo żywca wydało. A ile pójdzie z jakiego budżetu to się okaże. |
Autor: | fix [ poniedziałek 31 mar 2014, 22:13 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
czy może ktoś podać aktualną listę ZM skupujących tuczniki ze strefy zapowietrzonej ? |
Autor: | marucha [ wtorek 01 kwie 2014, 07:50 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
wszystkie zakłady mogły i nadal mogą kupować ze strefy nazwanej przez ciebie zapowietrzoną. Ale obowiązku zakupu nikt nie wprowadził. Niektórzy mają takie problemy http://www.farmer.pl/finanse/dotacje-i- ... 50085.html Nie ma żadnych skupów chociaż strefa została zmniejszona ,żaden pośrednik nie chce kupować ,a mamy tuczniki po 5-10czy 15 sztuk co miesiąc,własny lekarz weterynarii nic nie wie dalej wysyła do powiatowego bo on sam nie morze świadectwa wystawić ,pytam się co to jest ,przecież to się nic nie zmieniło ,tak jak byśmy dalej byli w strefie i nie mogli normalnie handlować,tak jak 3 miesiące temu ,on na to nie mają żadnego rozporządzenia , to jakieś brednie i farsa , co mi ze zniesienia strefy jak obostrzenia i biurokracja zostały takie jak bym był w strefie ,,nic się nie zmieniło ..powiat Biała Podlaska.. rolnik, 2014-03-31 20:00:24 Co chcesz wiedzieć? Jaki ty masz problem? |
Autor: | marucha [ wtorek 01 kwie 2014, 10:57 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 31 marca 2014 r. Poz. 420 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1) z dnia 31 marca 2014 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem u dzików afrykańskiego pomoru świń Na podstawie art. 47 ust. 1 i art. 48a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 213, poz. 1342, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje: § 1. 1. W związku z wystąpieniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej afrykańskiego pomoru świń u dzików, na obszarach wymienionych w części I ust. 2 załącznika do decyzji wykonawczej Komisji 2014/178/UE z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich (Dz. Urz. UE L 95 z 29.03.2014, str. 47), zwanych dalej „obszarami ochronnymi”, oraz na obszarach wymienionych w części II ust. 2 załącznika do tej decyzji, zwanych dalej „obszarami objętymi ograniczeniami”, nakazuje się: 1) utrzymywanie świń w gospodarstwie w sposób wykluczający kontakt z wolno żyjącymi dzikami; 2) sporządzenie przez posiadaczy świń spisu posiadanych świń, z podziałem na prosięta, warchlaki, tuczniki, lochy, loszki, knury i knurki, oraz bieżące aktualizowanie tego spisu; 3) karmienie świń paszą zabezpieczoną przed dostępem zwierząt wolno żyjących; 4) wyłożenie mat dezynfekcyjnych odpowiednio przed: a) wjazdami i wejściami do gospodarstw, w których są utrzymywane świnie, oraz wyjazdami i wyjściami z tych gospodarstw, b) wejściami do pomieszczeń, w których są utrzymywane świnie, i wyjściami z tych pomieszczeń – a także stałe utrzymywanie wyłożonych mat w stanie zapewniającym utrzymanie skuteczności działania środka dezynfekcyjnego; 5) stosowanie przez osoby mające kontakt z dzikami środków higieny niezbędnych do ograniczenia ryzyka szerzenia się afrykańskiego pomoru świń, w tym odkażanie rąk i obuwia; 6) bieżące oczyszczanie i odkażanie narzędzi oraz sprzętu wykorzystywanych do obsługi świń. 2. Na obszarze objętym ograniczeniami nakazuje się ponadto: 1) wyłożenie mat dezynfekcyjnych przed: a) wjazdami i wejściami do miejsc przeznaczonych do prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie skupu świń oraz miejsc przeznaczonych na targi, w których są gromadzone świnie przed przemieszczeniem do rzeźni lub do przedsiębiorstwa kontrolowanego przez podmiot gospodarczy w rozumieniu art. 2 lit. l rozporządzenia Rady (WE) nr 1099/2009 z dnia 24 września 2009 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas ich uśmiercania (Dz. Urz. UE L 303 z 18.11.2009, str. 1), zwany dalej „podmiotem gospodarczym”, 1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486). 2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278, Nr 60, poz. 372 i Nr 78, poz. 513, z 2013 r. poz. 1287 oraz z 2014 r. poz. 29. Dziennik Ustaw – 2 – Poz. 420 b) wyjazdami i wyjściami z miejsc, o których mowa w lit. a – a także stałe utrzymywanie wyłożonych mat w stanie zapewniającym utrzymanie skuteczności działania środka dezynfekcyjnego; 2) stosowanie przez osoby mające kontakt ze świniami w miejscach przeznaczonych do prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie skupu świń lub w miejscach przeznaczonych na targi, w których są gromadzone świnie przed przemieszczeniem do rzeźni lub do przedsiębiorstwa kontrolowanego przez podmiot gospodarczy, środków higieny niezbędnych do ograniczenia ryzyka szerzenia się choroby, w tym odkażanie rąk i obuwia. § 2. 1. Na obszarze ochronnym oraz na obszarze objętym ograniczeniami zakazuje się wnoszenia i wwożenia na teren gospodarstwa, w którym są utrzymywane świnie, zwłok dzików, tusz dzików, części tusz dzików i produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w rozumieniu art. 3 pkt 1 w związku z art. 2 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn. zm.), zwanych dalej „produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego”, pochodzących z dzików oraz materiałów i przedmiotów, które mogły zostać skażone wirusem afrykańskiego pomoru świń. 2. Na obszarze objętym ograniczeniami zakazuje się ponadto: 1) organizowania targów, wystaw, pokazów i konkursów zwierząt z udziałem świń; 2) prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie skupu świń lub pośrednictwa w obrocie świniami, z wyjątkiem pośrednictwa bez wykorzystania obiektów budowlanych lub innych miejsc, będących w posiadaniu podmiotu prowadzącego taką działalność; 3) polowań na zwierzęta łowne i odłowów takich zwierząt, bez zgody powiatowego lekarza weterynarii, z wyjątkiem polowań indywidualnych na zwierzęta łowne inne niż dziki; 4) dokarmiania dzików. 3. Zgodę, o której mowa w ust. 2 pkt 3, wydaje powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na położenie obwodu łowieckiego, a w przypadku gdy obwód łowiecki jest położony na obszarze więcej niż jednego powiatu – właściwy ze względu na położenie największej części tego obwodu, po przeprowadzeniu analizy ryzyka, która wykaże, że polowania na zwierzęta łowne i odłowy takich zwierząt nie spowodują zagrożenia rozprzestrzeniania się afrykańskiego pomoru świń. § 3. 1. Nakazuje się oczyszczanie i odkażanie, po każdym przemieszczeniu świń lub produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego otrzymanych ze świń, środków transportu, które były użyte do ich przemieszczenia na obszarze ochronnym lub obszarze objętym ograniczeniami lub z tych obszarów. 2. Dokument potwierdzający przeprowadzenie oczyszczenia i odkażenia środka transportu, o którym mowa w ust. 1, jest przechowywany przez podmiot, który dokonał przemieszczenia określonego w ust. 1, przez 3 lata od dnia zakończenia tego przemieszczenia. 3. Dokument potwierdzający przeprowadzenie oczyszczenia i odkażenia środka transportu po ostatnim przemieszczeniu świń lub produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego otrzymanych ze świń albo jego kopia są przewożone w tym środku transportu i udostępniane na żądanie urzędowego lekarza weterynarii. § 4. 1. Zakazuje się przemieszczania świń z obszaru objętego ograniczeniami poza ten obszar. 2. Dopuszcza się przemieszczanie świń z gospodarstwa położonego na obszarze objętym ograniczeniami poza ten obszar do miejsca położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w okresie 30 dni bezpośrednio poprzedzających przemieszczenie żadna świnia nie została wprowadzona do tego gospodarstwa, a przemieszczane świnie przebywały w tym gospodarstwie co najmniej przez 30 dni poprzedzających przemieszczenie lub od dnia urodzenia oraz: 1) zostały poddane: a) badaniu laboratoryjnemu w kierunku afrykańskiego pomoru świń, zgodnie z instrukcją diagnostyczną określoną w decyzji Komisji Europejskiej 2003/422/WE z dnia 26 maja 2003 r. zatwierdzającej podręcznik diagnostyczny dotyczący afrykańskiego pomoru świń (Dz. Urz. UE L 143 z 11.06.2003, str. 35; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 39, str. 59), zwaną dalej „instrukcją diagnostyczną”, w okresie 15 dni przed dniem przemieszczenia i uzyskano ujemny wynik tego badania oraz b) przez urzędowego lekarza weterynarii badaniu klinicznemu w kierunku wystąpienia objawów afrykańskiego pomoru świń zgodnie z procedurami kontroli i pobierania próbek określonymi w części A rozdziału IV instrukcji diagnostycznej nie wcześniej niż 24 godziny przed ich przemieszczeniem lub Dziennik Ustaw – 3 – Poz. 420 2) pochodzą z gospodarstwa: a) w którym: – świnie są utrzymywane w zamykanych pomieszczeniach, – materiał wykorzystywany jako ściółka w pomieszczeniach, w których są utrzymywane świnie, jest zabezpieczony przed dostępem dzików, – czynności związane z obsługą świń są wykonywane przez osoby nieuczestniczące w polowaniach na zwierzęta łowne lub odłowach takich zwierząt, chyba że od zakończenia takiego polowania lub odłowu minęły 72 godziny, – świnie chore są utrzymywane w sposób wykluczający kontakt ze świniami zdrowymi, b) które co najmniej 2 razy w roku bezpośrednio poprzedzającym przemieszczenie świń było poddane kontroli przeprowadzonej przez urzędowego lekarza weterynarii zgodnie z wytycznymi i procedurami określonymi w rozdziale IV instrukcji diagnostycznej i kontrola ta: – obejmowała badanie kliniczne i pobranie próbek zgodnie z procedurami kontroli i pobierania próbek określonymi w części A rozdziału IV instrukcji diagnostycznej, – potwierdziła prawidłowe stosowanie środków określonych w § 1 ust. 1 pkt 1, 3–6, § 2 ust. 1 oraz § 15 ust. 2, c) w którym świnie powyżej 60. dnia życia są poddawane badaniu laboratoryjnemu w kierunku afrykańskiego pomoru świń przeprowadzonemu zgodnie z instrukcją diagnostyczną. 3. Próbki do badań, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. b tiret pierwsze, są pobierane przez urzędowego lekarza weterynarii. § 5. 1. Na obszarze objętym ograniczeniami świnie przemieszcza się bezpośrednio do gospodarstwa, rzeźni lub do przedsiębiorstwa kontrolowanego przez podmiot gospodarczy po uzyskaniu pozwolenia powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce pochodzenia świń. 2. Na obszarze objętym ograniczeniami świnie można przemieścić do rzeźni lub przedsiębiorstwa kontrolowanego przez podmiot gospodarczy również po uprzednim ich zgromadzeniu w miejscu przeznaczonym do prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie skupu świń lub w miejscu przeznaczonym na targ, położonych na obszarze objętym ograniczeniami: 1) po uzyskaniu pozwolenia powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsca pochodzenia świń na takie ich przemieszczenie; 2) jeżeli w tym miejscu nie znajdują się jednocześnie zwierzęta inne niż świnie. 3. Po wydaniu pozwolenia, o którym mowa w ust. 1 i 2, na przemieszczanie świń do rzeźni lub przedsiębiorstwa kontrolowanego przez podmiot gospodarczy położonych na obszarze objętym ograniczeniami powiatowy lekarz weterynarii niezwłocznie informuje o tym fakcie powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce przeznaczenia świń. 4. Posiadacz świń, który zamierza przemieścić te świnie do rzeźni lub przedsiębiorstwa kontrolowanego przez podmiot gospodarczy po uprzednim ich zgromadzeniu w miejscu przeznaczonym do prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie skupu świń lub w miejscu przeznaczonym na targ, położonych na obszarze objętym ograniczeniami, we wniosku o wydanie pozwolenia, o którym mowa w ust. 2, wskazuje maksymalną liczbę świń, które zamierza przemieścić, oraz położenie tego miejsca. 5. W pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2, powiatowy lekarz weterynarii określa maksymalną liczbę świń, które mogą zostać przemieszczone do rzeźni lub przedsiębiorstwa kontrolowanego przez podmiot gospodarczy po uprzednim ich zgromadzeniu w miejscu przeznaczonym do prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie skupu świń lub w miejscu przeznaczonym na targ, położonych na obszarze objętym ograniczeniami, oraz położenie tego miejsca. 6. Świnie wprowadza się do miejsca przeznaczonego do prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie skupu świń lub do miejsca przeznaczonego na targ, położonych na obszarze objętym ograniczeniami, po okazaniu pozwolenia, o którym mowa w ust. 2, urzędowemu lekarzowi weterynarii obecnemu przy wprowadzaniu tych świń. 7. W świadectwie zdrowia, o którym mowa w § 6 ust. 1 i 2, urzędowy lekarz weterynarii, o którym mowa w ust. 6, umieszcza adnotację o przemieszczeniu świń po uprzednim ich zgromadzeniu w miejscu przeznaczonym do prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie skupu świń lub w miejscu przeznaczonym na targ, położonych na obszarze objętym ograniczeniami. Dziennik Ustaw – 4 – Poz. 420 8. Świnie zgromadzone w miejscu przeznaczonym do prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie skupu świń lub w miejscu przeznaczonym na targ, położonych na obszarze objętym ograniczeniami, przemieszcza się bezpośrednio do rzeźni lub przedsiębiorstwa kontrolowanego przez podmiot gospodarczy. 9. W przypadku przemieszczania świń spoza obszaru objętego ograniczeniami do gospodarstwa położonego na obszarze objętym ograniczeniami świnie te przemieszcza się wyłącznie po uzyskaniu pozwolenia powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce przeznaczenia świń. 10. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, na przemieszczenie świń do gospodarstwa wydaje się po uzyskaniu zgody powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce przeznaczenia świń. 11. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, 2 i 9, oraz zgodę, o której mowa w ust. 10, wydaje się po przeprowadzeniu analizy ryzyka, która wykaże, że przemieszczanie świń nie spowoduje zagrożenia rozprzestrzeniania się wirusa afrykańskiego pomoru świń. § 6. 1. Nakazuje się zaopatrywanie świń przemieszczanych na obszarze objętym ograniczeniami oraz z tego obszaru poza ten obszar do miejsca położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii na podstawie badania klinicznego świń przeprowadzonego nie wcześniej niż 24 godziny przed przemieszczeniem tych świń, zawierające: 1) dane identyfikacyjne wystawiającego świadectwo; 2) numer świadectwa; 3) liczbę przemieszczanych świń; 4) numery identyfikacyjne świń; 5) miejsce pochodzenia świń; 6) miejsce przeznaczenia świń; 7) określenie środka transportu świń oraz jego numer rejestracyjny; poświadczenie spełniania przez świnie wymagań zdrowotnych określonych w przepisach o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; 9) datę wystawienia oraz pieczęć i podpis urzędowego lekarza weterynarii. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy przemieszczane świnie zostały zaopatrzone w świadectwo zdrowia wystawione zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie wprowadzenia programu zwalczania i monitorowania choroby Aujeszkyego u świń (Dz. U. poz. 1440). 3. Świadectwa, o których mowa w ust. 1 i 2, zawierają również: 1) poświadczenie spełnienia wymagań określonych w § 4 ust. 2 − w przypadku przemieszczania świń z obszaru objętego ograniczeniami poza ten obszar do miejsca położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 2) numer plomby weterynaryjnej − jeżeli ma zostać nałożona na środek transportu. § 7. 1. Zakazuje się przemieszczania świń z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza to terytorium, chyba że świnie te: 1) pochodzą spoza obszaru ochronnego i obszaru objętego ograniczeniami oraz 2) nie pochodzą z gospodarstw, do których, w okresie 30 dni bezpośrednio poprzedzających przemieszczenie tych świń, zostały wprowadzone świnie z obszarów, o których mowa w pkt 1. 2. Dopuszcza się przemieszczanie świń z gospodarstwa położonego na obszarze ochronnym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli: 1) przebywały w tym gospodarstwie co najmniej przez 40 dni bezpośrednio poprzedzających ich przemieszczenie lub od dnia urodzenia, a w okresie co najmniej 30 dni bezpośrednio poprzedzających to przemieszczenie żadna świnia nie została wprowadzona do tego gospodarstwa oraz Dziennik Ustaw – 5 – Poz. 420 2) pochodzą z gospodarstwa, w którym: a) świnie są utrzymywane w zamykanych pomieszczeniach, b) materiał wykorzystywany jako ściółka w pomieszczeniach, w których są utrzymywane świnie, jest zabezpieczony przed dostępem dzików, c) czynności związane z obsługą świń są wykonywane przez osoby nieuczestniczące w polowaniach na zwierzęta łowne lub odłowach takich zwierząt, chyba że od zakończenia takiego polowania lub odłowu minęły 72 godziny, d) świnie chore są utrzymywane w sposób wykluczający kontakt ze świniami zdrowymi; 3) w okresie 15 dni przed dniem przemieszczenia zostały poddane badaniu laboratoryjnemu w kierunku afrykańskiego pomoru świń, zgodnie z instrukcją diagnostyczną, i uzyskano ujemny wynik tego badania oraz nie wcześniej niż 24 godziny przed przemieszczeniem zostały poddane przez urzędowego lekarza weterynarii badaniu klinicznemu w kierunku wystąpienia objawów afrykańskiego pomoru świń lub 4) pochodzą z gospodarstwa, które co najmniej 2 razy w roku bezpośrednio poprzedzającym przemieszczenie świń było poddane, w odstępie co najmniej 4 miesięcy, kontroli przeprowadzonej przez urzędowego lekarza weterynarii zgodnie z wytycznymi i procedurami określonymi w rozdziale IV instrukcji diagnostycznej i kontrola ta: a) obejmowała badanie kliniczne i pobranie próbek zgodnie z procedurami kontroli i pobierania próbek określonymi w części A rozdziału IV instrukcji diagnostycznej, b) potwierdziła prawidłowe stosowanie środków określonych w § 1 ust. 1 pkt 1, 3–6, § 2 ust. 1 oraz § 15 ust. 2. 3. W świadectwie zdrowia, w które zaopatruje się świnie określone w ust. 2, przemieszczane z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza to terytorium, umieszcza się ponadto informację w brzmieniu: „Świnie spełniające warunki art. 6 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji 2014/178/UE (*) (*) Dz. U. L 95 z 29.3.2014 r., s. 47.”. § 8. 1. Zakazuje się wysyłania do innych państw niż Rzeczpospolita Polska produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego otrzymanych ze świń, chyba że świnie te pochodziły z gospodarstw położonych poza obszarem objętym ograniczeniami. 2. Dopuszcza się wysyłanie do innych państw niż Rzeczpospolita Polska produktów pochodnych w rozumieniu art. 3 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w § 2 ust. 1, zwanych dalej „produktami pochodnymi”, uzyskanych z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego pozyskanych ze świń pochodzących z obszaru objętego ograniczeniami, jeżeli: 1) produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego zostały poddane obróbce zapewniającej, że uzyskane z nich produkty pochodne nie stwarzają zagrożenia rozprzestrzenienia się wirusa afrykańskiego pomoru świń; 2) są zaopatrzone w dokument handlowy, którego wzór jest określony w załączniku VIII w rozdziale III rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz. Urz. UE L 54 z 26.02.2011, str. 1, z późn. zm.). § 9. Zakazuje się wysyłania do innych państw niż Rzeczpospolita Polska nasienia, komórek jajowych i zarodków świń, chyba że: 1) nasienie pochodzi od knurów utrzymywanych w zatwierdzonych centrach pozyskiwania nasienia położonych poza obszarem objętym ograniczeniami; 2) komórki jajowe i zarodki powstałe w wyniku zapłodnienia tych komórek nasieniem, o którym mowa w pkt 1, pochodzą od macior utrzymywanych w gospodarstwach spełniających wymagania, o których mowa w § 7 ust. 2, położonych poza obszarem objętym ograniczeniami. § 10. 1. Zakazuje się wysyłania do innych państw niż Rzeczpospolita Polska świeżego mięsa pozyskanego ze świń pochodzących z obszaru objętego ograniczeniami oraz mięsa mielonego, mięsa odkostnionego mechanicznie, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa takich świń lub zawierających w swoim składzie takie mięso. Dziennik Ustaw – 6 – Poz. 420 2. Dopuszcza się wysyłanie do innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Unii Europejskiej: 1) świeżego mięsa pozyskanego ze świń pochodzących z obszaru objętego ograniczeniami i spełniających warunki określone w § 4 ust. 2 pkt 1 lub 2; 2) mięsa mielonego, mięsa odkostnionego mechanicznie, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa świń, o których mowa w pkt 1, lub zawierających w swoim składzie takie mięso. 3. Dopuszcza się wysyłanie do innych państw niż Rzeczpospolita Polska produktów mięsnych wyprodukowanych z mięsa świń pochodzących z obszaru objętego ograniczeniami również w przypadku, gdy: 1) świeże mięso, mięso mielone, mięso odkostnione mechanicznie, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne, z których zostały wyprodukowane te produkty, zostały wyprodukowane i poddane obróbce zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127, z późn. zm.3)) oraz z § 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 września 2010 r. w sprawie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z obszarów podlegających ograniczeniom, nakazom lub zakazom (Dz. U. Nr 183, poz. 1231 oraz z 2014 r. poz. 120); 2) w świadectwie zdrowia, w które zaopatruje się te produkty, została ponadto umieszczona informacja w brzmieniu: „Produkty zgodne z decyzją wykonawczą Komisji 2014/178/UE z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich (*) (*) Dz. U. L 95 z 29.3.2014 r., s. 47.”. § 11. 1. Zakazuje się wysyłania dzików z obszaru ochronnego i obszaru objętego ograniczeniami poza te obszary do miejsca położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej. 2. Każdy dzik odstrzelony na obszarze objętym ograniczeniami albo na obszarze ochronnym jest niezwłocznie dostarczany wraz ze wszystkimi częściami ciała, w tym z narządami wewnętrznymi, do położonego na tym samym obszarze: 1) punktu skupu dziczyzny lub zakładu obróbki dziczyzny lub 2) innego zakładu nadzorowanego przez organ Inspekcji Weterynaryjnej, w którym mogą być przechowywane tusze lub skóry dzików. 3. Tusze, wszystkie części ciała oraz skóry dzików odstrzelonych na obszarze ochronnym albo na obszarze objętym ograniczeniami mogą być przemieszczane z punktów i zakładów, o których mowa w ust. 2, wyłącznie po uzyskaniu ujemnego wyniku badania laboratoryjnego w kierunku afrykańskiego pomoru świń. 4. W punktach i zakładach, o których mowa w ust. 2, tusze, części ciała i skóry dzików przechowuje się w sposób zapobiegający bezpośredniemu kontaktowi nieprzebadanych tusz, części ciała i skór dzików z surowcami i innymi przedmiotami, które mogą spowodować rozprzestrzenianie się afrykańskiego pomoru świń. § 12. 1. Zakazuje się wysyłania świeżego mięsa pozyskanego z dzików odstrzelonych na obszarze ochronnym albo na obszarze objętym ograniczeniami oraz mięsa mielonego, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa takich dzików lub zawierających w swoim składzie takie mięso poza te obszary do miejsca położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej. 2. Dopuszcza się wysyłanie świeżego mięsa pozyskanego z dzików odstrzelonych na obszarze ochronnym oraz mięsa mielonego, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa takich dzików lub zawierających w swoim składzie takie mięso poza ten obszar do miejsca położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po uzyskaniu ujemnego wyniku badania laboratoryjnego w kierunku afrykańskiego pomoru świń. § 13. 1. Nakazuje się znakowanie: 1) świeżego mięsa, mięsa mielonego, mięsa odkostnionego mechanicznie, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych, których wysyłanie do innych państw niż Rzeczpospolita Polska jest zakazane zgodnie z § 10 oraz 2) świeżego mięsa otrzymanego z dzików odstrzelonych na obszarze ochronnym oraz mięsa mielonego, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa takich dzików lub zawierających w swoim składzie takie mięso – specjalnym znakiem weterynaryjnym. 3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 171, poz. 1225, z 2007 r. Nr 64, poz. 429, z 2008 r. Nr 145, poz. 916 i Nr 214, poz. 1346, z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 81, poz. 528, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, z 2013 r. poz. 1650 oraz z 2014 r. poz. 29. Dziennik Ustaw – 7 – Poz. 420 2. Znak, o którym mowa w ust. 1, ma kształt koła i zawiera: 1) w górnej części – litery „PL”; 2) w środku – weterynaryjny numer identyfikacyjny zakładu; 3) w dolnej części – litery „IW”. 3. Znak, o którym mowa w ust. 1, jest nanoszony zgodnie z: 1) załącznikiem I sekcją I rozdziałem III ust. 1, 2, 4, 5 i 8 rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 206, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 75), a jego średnica wynosi 6 cm, albo 2) załącznikiem II sekcją I ust. 1, 2, 5 i 9–14 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 55, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 14). § 14. 1. Nakazuje się znakowanie świeżego mięsa pozyskanego z dzików odstrzelonych na obszarze objętym ograniczeniami oraz mięsa mielonego, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa takich dzików lub zawierających w swoim składzie takie mięso specjalnym znakiem weterynaryjnym. 2. Znak, o którym mowa w ust. 1, ma kształt pięciokąta i zawiera: 1) w górnej części – litery „PL”; 2) w środku – weterynaryjny numer identyfikacyjny zakładu; 3) w dolnej części – litery „IW”. 3. Znak, o którym mowa w ust. 1, jest nanoszony zgodnie z: 1) załącznikiem I sekcją I rozdziałem III ust. 1, 2, 4, 5 i 8 rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi albo 2) zgodnie z załącznikiem II sekcją I ust. 1, 2, 5 i 9−14 rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego. § 15. 1. Powiatowy lekarz weterynarii pobiera próbki do badań w kierunku afrykańskiego pomoru świń: 1) z każdego dzika padłego lub odstrzelonego na obszarze ochronnym albo na obszarze objętym ograniczeniami, lub dostarczonego do położonych na tych obszarach punktów lub zakładów, o których mowa w § 11 ust. 2; 2) w gospodarstwach położonych na obszarze ochronnym lub obszarze objętym ograniczeniami od świń chorych lub ze świń padłych, u których w wyniku przeprowadzonego badania klinicznego nie można wykluczyć afrykańskiego pomoru świń. 2. Posiadacz świń informuje urzędowego lekarza weterynarii o każdym przypadku padnięcia świni w gospodarstwie położonym na obszarze ochronnym lub na obszarze objętym ograniczeniami. § 16. Główny Lekarz Weterynarii sporządza i przedstawia Komisji Europejskiej plan zwalczania afrykańskiego pomoru świń u dzików na obszarach objętych ograniczeniami. § 17. Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem u dzików afrykańskiego pomoru świń (Dz. U. poz. 247, 322 i 354). § 18. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: wz. T. Nalewajk może to coś wyjaśni a może nie. Ja tego jeszcze nie czytałem. Tylko wysyłam. |
Autor: | ziutek [ wtorek 01 kwie 2014, 11:59 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Aha |
Autor: | marucha [ wtorek 01 kwie 2014, 12:53 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
i o to chodzi. jakieś inne pytania? |
Autor: | marucha [ środa 02 kwie 2014, 14:23 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosc ... /id/111159 Posłuchaj: Z dyrektorem największej tuczarni świń w Parcewie w powiecie bielskim - Mariuszem Nackowskim rozmawia Włodzimierz Filipowicz |
Autor: | świeżak [ czwartek 03 kwie 2014, 20:10 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
W nowej strefie z ograniczeniami sytuacja wygląda następująco: Aby mięso nie było znakowane należy przeprowadzić badanie krwi prawdopodobnie z 26 sztuk tucznika na 100, które chce się sprzedać (co do ilości to są różne wersje). W ciągu 15 dni od badania należałoby je sprzedać. Badanie kosztuje 270 zł. ale powiatowa inspekcja weterynarii nie ma na to pieniędzy więc badań nie robi i mięso musi iść ze znaczkiem. A poza strefą musi być poddane obróbce 80 stopni. Takie to informacje można uzyskać u lekarza powiatowego. |
Autor: | marucha [ czwartek 03 kwie 2014, 21:32 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
270 złotych za zbadanie 26 sztuk czy 26 razy 270 złotych = 7000 złotych. 100 sztuk sprzedane dofinansowanie po 100 złotych =10000 w rytmie tygodniowym trzeba by co tydzień krew puszczać. Znowu poligon sobie zrobili tylko na mniejszą skalę. Dofinansowanie przez jeszcze 2 miesiące a strefa na 3 lata. Dziki zdychać nie chcą a unici rolników męczą. Z eksportu i tak nici. |
Autor: | ziutek [ czwartek 03 kwie 2014, 22:12 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Gdzie te dofinansowanie |
Autor: | marucha [ czwartek 03 kwie 2014, 22:36 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
a no właśnie gdzie? Miało być dofinansowanie szybciej niż zaplata za świnie. A tu i z rolnikami umowy na 4 tygodnie ponoć pisali a i zasady wypłat jeszcze nie opublikowane, a na dodatek nasi urzędnicy są tak dobrzy jak pies ogrodnika. Unia dała 150 złotych do ogona od 50 do 100 kilo wubec a za przerosty dodatkowych pieniędzy nie dała. A nasi za przerosty też nie dali ale za to za małe będą obcinać. Potem będzie tłumaczenie że pieniądze były ale rolnicy ich nie wykorzystali bo w przeciągu tygodnia nie potrafili wszystkich świń ze strefy upłynnić. Niezłą gimnastykę proponuje się tym co w nowej strefie z ograniczeniami zostali. Dopłat szybko nie będzie bo do wyliczania dopłat ma być brany kurs euro z końca kwietnia. Więc na szybkie pieniądze liczyć nie można. A złotówka się umacnia więc budżet dodatkowo zyska. Mają głowę na karku ci nasi decydenci. |
Autor: | nemezis [ piątek 04 kwie 2014, 16:59 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Ten kurs ma wynosić 4,15 i w pierwszej kolejnosci dla działaczy PSL zapewne - wielu z nich sprzedało prawdopodobnie po kilka tys. ogonów. w strefie ................................ Normalnie sama kur...wa i złodziej sprawuje rządy w naszym kraju. |
Autor: | SA [ piątek 04 kwie 2014, 17:35 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
nemezis pisze: Ten kurs ma wynosić 4,15 i w pierwszej kolejnosci dla działaczy PSL zapewne - wielu z nich sprzedało prawdopodobnie po kilka tys. ogonów. w strefie ................................ Normalnie sama kur...wa i złodziej sprawuje rządy w naszym kraju. A ten PSL ktoś do władzy wybrał, a teraz to co też ich wybiorą bo to chłopska partia ??? |
Autor: | świeżak [ piątek 04 kwie 2014, 17:51 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
świeżak pisze: W nowej strefie z ograniczeniami sytuacja wygląda następująco: Aby mięso nie było znakowane należy przeprowadzić badanie krwi prawdopodobnie z 26 sztuk tucznika na 100, które chce się sprzedać (co do ilości to są różne wersje). W ciągu 15 dni od badania należałoby je sprzedać. Badanie kosztuje 270 zł. ale powiatowa inspekcja weterynarii nie ma na to pieniędzy więc badań nie robi i mięso musi iść ze znaczkiem. A poza strefą musi być poddane obróbce 80 stopni. Takie to informacje można uzyskać u lekarza powiatowego. Z dzisiejszych wiadomości uzyskanych u lekarza powiatowego. Krew ma być pobierana od 26 sztuk na 1000, które chce się sprzedać. Pieniądze z dniem dzisiejszym już się znalazły, więc rolnik już nie musi za nie płacić. W ciągu 15 dni musi być sprzedane, bo inaczej badanie nieważne. |
Autor: | świeżak [ sobota 05 kwie 2014, 07:48 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Pomyłka. 26 sztuk gdy ogólna liczba świń w gospodarstwie do 1000. |
Autor: | marucha [ środa 09 kwie 2014, 08:00 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
w maju planowane są kontrole wet. w obszarze z ograniczeniami połączone z pobraniem krwi. Po 4 miesiącach nastąpi drugie pobranie krwi ze stada i po potwierdzeniu braku wirusa w stadzie nie będzie obowiązku pobierania krwi każdorazowo przed wysyłką. Obowiązywać będzie zasada dwóch pobrań w ciągu roku. Obecnie każdorazowo należy powiadomić weta kilkanaście dni przed wysyłką, pobiorą krew i wyślą do zbadania, dzień przed wysyłką wizyta weta , badanie kliniczne i świadectwo. Wtedy mięso po uboju otrzymuje owalną pieczęć unijną. Zostało wstępnie uzgodniona możliwość pobierania krwi przez lekarza opiekującego się fermą w uzgodnieniu z powiatowym. Dzika nadal będziemy chronić ( na samice jest okres ochronny) a z chłopskich świń krew będziemy toczyć ASF dzika zwalczając. Dzik, szkodnik, siewca chorób groźnych dla zwierząt. I ludzi? http://anad.republika.pl/dzik.htm Głównym pożywieniem dzika są trawy, zioła, krzewy, liście, korzenie, owoce leśne (żołędzie i bukiew), jagody, grzyby, oraz żyjące w ściółce leśnej wszelkiego rodzaju robaki, larwy i chrząszcze. Ponadto dzik zjada ślimaki, jaja ptasie, myszy, gniazda trzmieli, młode ptactwo i mniejszą zwierzynę, którą uda mu się złowić oraz padlinę. Najbardziej ulubione są żołędzie, bukiew i ziemniaki. Dzik z braku dostatecznej karmy w lesie oraz dla zmiany swego żeru wychodzi chętnie na pola i tutaj zjada kartofle, buraki, rzepę, marchew, zboża oraz wszelkie rośliny strączkowe. http://pl.wikipedia.org/wiki/Dzik Gatunek inwazyjny poza naturalnym zasięgiem występowania[4]. W Wielkiej Brytanii dzik został wytępiony w XVII wieku, jednak wiele dzików hodowlanych uciekło z farm i wracają na niektóre tereny dawnego występowania (Kent, East Sussex, Dorset)[7]. W Danii ostatnie osobniki upolowano na początku XIX wieku. Do roku 1900 dzik znikł wTunezji i Sudanie, do 1940 w wielu regionach Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Włoch. Zwierzę wytępiono również w Szwecji. W latach 70. XX wieku i później małe grupy dzików pouciekały jednak z zagród i obecnie populację w południowej Szwecji ocenia się na 50000–70000 osobników. Parlament (Riksdag) zaliczył niedawno dziki do fauny szwedzkiej. W ograniczonym stopniu zezwolono na polowania[potrzebne źródło]. Jeszcze w początkach XX wieku dzik był w Polsce uważany za szkodnika jako sprawca szkód w uprawach rolnych. Nie obowiązywały żadne zasady ochrony gatunku, nie obowiązywały okresy ochronne i nie prowadzono dokarmiania. W latach 30. liczebność dzika w kraju spadła do zaledwie około 16 tysięcy. Jeszcze w latach 50. dzik prawie nie występował w centralnej i wschodniej części Polski. Wzrost liczebności populacji tego gatunku w późniejszych latach związany jest przede wszystkim z powstaniem upraw wielkołanowych. W roku 2006 liczebność na terenie Polski wynosiła ok. 177 tys. Znaczenie gospodarcze Z gospodarczego punktu widzenia dziki wyrządzają sporo szkód w przyleśnych uprawach rolnych oraz łąkach. W Polsce wyrządzają szkody zwłaszcza w uprawach roślin okopowych (ziemniak, burak, rzepa i marchew), zbożowych i bobowatych[12]. W lasach niszczą mrowiska. Zagrożenia i ochrona W polskim prawie łowieckim dzik jest objęty ochroną sezonową. Według przepisów obowiązujących od października 2009, w okresie od 16 stycznia do 14 sierpnia nie można przeprowadzać polowań na lochy[26]. Polowania zbiorowe na dziki można prowadzić w terminie od 1 października do 15 stycznia (rozporządzenie Ministra Środowiska). Liczebność polskiej populacji dzika szacowana jest obecnie na ok. 270 tys. osobników (dane GUS na podstawie inwentaryzacji z marca 2011 r.; źródło: Brać Łowiecka 11/2011). Ze względu na ryzyko zarażenia ciężką chorobą pasożytniczą, jaką jest włośnica, mięso z dzika należy przed spożyciem poddawać badaniu weterynaryjnemu[27]. Dziki są podatne na zakażenie wirusem ASF (w Polsce nie występuje). Są nosicielami herpeswirusa świń, wywołującego u nich chorobę Aujeszkyego[28]. Podsumowanie Marucha Dzik. Padlinożerca i buchtujący na polach w poszukiwaniu pokarmu w momencie gdy http://wiadomosci.onet.pl/kraj/uwaga-tv ... czka/3h82w Zwierzęta hodowlane w Polsce są masowo karmione zakazaną mączką mięsno - kostną, czyli spalonymi szczątkami zwierząt – to ustalenia dziennikarskiego śledztwa "Uwagi!" TVN. Mączka mięsno-kostna uważana jest za główny powód rozprzestrzenienia się choroby BSE, popularnie nazywanej chorobą szalonych krów. U ludzi może wywoływać wariant choroby Creutzfeldta-Jakoba, która wpływając na układ nerwowy zawsze prowadzi do śmierci. Tak zwana mączka mięsno-kostna to dodatek do pasz, stosowany przez hodowców w celu zmniejszenia kosztów produkcji żywca. Choć niebezpieczny dla zdrowia ludzi i zwierząt, jest ponad dwukrotnie tańszy niż soja. Mączkę można legalnie stosować – pod ścisłymi warunkami – jako nawóz na pola i jako półprodukt do produkcji karmy dla psów i kotów. W Polsce od 2003 roku obowiązuje całkowity zakaz karmienia mączką mięsno-kostną zwierząt przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Zakaz ma związek z epidemią szalonych krów, która wybuchła w 1985 roku w Wielkiej Brytanii. W jej wyniku zmarło już co najmniej 227 osób a według specjalistów liczba ta znacznie się zwiększy w związku z bardzo długim okresem inkubacji choroby. Marucha Czy dzik może wobec powyższych faktów padlinożerca i mączkożerca zjadany przez ludzi może być powodem rozprzestrzenienia się między innymi choroby BSE, popularnie nazywanej chorobą szalonych krów. U ludzi może wywoływać wariant choroby Creutzfeldta-Jakoba, która wpływając na układ nerwowy, zawsze prowadzi do śmierci? |
Autor: | asia3023 [ piątek 11 kwie 2014, 21:04 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
nemezis pisze: Ten kurs ma wynosić 4,15 i w pierwszej kolejnosci dla działaczy PSL zapewne - wielu z nich sprzedało prawdopodobnie po kilka tys. ogonów. w strefie ................................ Normalnie sama kur...wa i złodziej sprawuje rządy w naszym kraju. nemezis -prawda |
Autor: | nemezis [ piątek 11 kwie 2014, 21:06 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Ale co prawda rozwin mysl. |
Autor: | asia3023 [ niedziela 13 kwie 2014, 16:42 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
SAMA KU..WA I ZŁODZIEJ SPRAWUJE RZĄDY W TYM KRAJU |
Autor: | marucha [ wtorek 15 kwie 2014, 08:54 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
http://www.farmer.pl/prawo/przepisy-i-r ... 50362.html http://www.farmer.pl/fakty/polska/plano ... 50330.html Zastępca wojewódzkiego lekarza weterynarii Przemysław Nawrocki mówił, że masowy odstrzał dzików nic nie da. Powoływał się przy tym na najnowszy raport europejskiego urzędu ds. bezpieczeństwa żywności, z którego wynika, że "odstrzały depopulacyjne" nie poprawiają sytuacji związanej z ASF. a skąd on wie ze nic nie da? Odstrzeliwał?- Nie odstrzeliwał. Dania wszystkie swoje dziki już dawno skonsumowała i żaden dzik niemiecki do nich się na wyżerkę nie wybiera. A jak się wybierze to go wytępią jak szkodnika, tak jak u nas tępi się myszy i szczury roznoszące zarazę. Radził się unitów. - Przecież oni nigdy do czynienie z taką sytuacją nie mieli żeby był wirus u dwóch dziczych padlaków a żadnego pomoru z tego nie było. POMORU NIE MA. wszyscy to wiedzą. Wybicie dzików nic nie da a wybicie chłopskich świń i owszem. To my do czynienia z tym samym ASF mamy? Prawo trzeba zmienić. Człowiek prawo stanowi, człowiek może je zmienić. Ale unici palcem w tym zakresie nie ruszą bo im ta sytuacja pasuje. Poligon darmowy mają i doświadczenia kosztem naszych rolników sobie robią. |
Autor: | mietko75 [ środa 16 kwie 2014, 12:57 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
http://fakty.interia.pl/zachodniopomors ... Id,1407102 http://www.miastokolobrzeg.pl/wiadomosc ... dziki.html Kilkanaście tygodni na plusie a tu wciąż lud kruchy . http://www.tvp.pl/szczecin/aktualnosci/ ... i/14797870 Nasza rzeka też była zamarznięta te które ja martwe widziałem po tygodniu już rozpadły się . Jeden znikł cały a z drugiego tylko tylne szyneczki pozostały , na święta pozostaną tylko kości . Coś mi się wydaje że to omijanie badań padliny ma na celu zainfekowanie całego kraju . Jak już z Odry będą wyławiać to dopiero zrobią szczegółowe badanie i wyniki opublikują . |
Autor: | baraki [ środa 16 kwie 2014, 16:43 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Bzdura, dziczyzna nie rozkłada sie tak szybko jak piszesz. Jak by one od pomoru zdychały to raczej nie w rzece, Pejsak pisze ze osobniki zakazone ASF traca apetyt i pragnienie wieć do rzeki pic by nie poszły bo sie im nie chciało, w takim razie po co chory na ASF dzik oddawał by samobójczy skok do rzeki? |
Autor: | nemezis [ środa 16 kwie 2014, 18:03 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Najwidoczniej nie miały w pobliżu przytulnego trzęsawiska i w celu ochłody skorzystały z rzeczki. Ale ciekawsze jest to skąd ruskie wiedzą iż nasze dziki nie umieją pływać???????? |
Autor: | mietko75 [ środa 16 kwie 2014, 18:14 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Nie żadna bzdura . Akurat koło tej rzeki jeździłem dość często , bo łąkę świeżo kupioną z krzaków porządkowałem i wiem co piszę a nawet świadków z weterynarii mógłbym postawić . Wszystko widzieli , bo do ambony myśliwskiej tamtędy co sobota jeżdżą . |
Autor: | stan1069@o2.pl [ środa 16 kwie 2014, 23:01 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Skoro polują i monitorują pomór i pośród ustrzelonych nie ma choroby to po co nieboszczyków badać ?????????????? widać że nie masz świń na stanie bo byś dołeczki kopał i dziki wapnem malował |
Autor: | mietko75 [ czwartek 17 kwie 2014, 07:06 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Teraz to chyba okres ochronny jest i polować raczej nie wolno , bo rozrody . |
Autor: | F1 [ czwartek 17 kwie 2014, 07:48 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Okres ochronny to teraz przez cały rok będzie bo można nawet w jesieni spotkaćć lochę z małymi prosiętami a dzików multum jak nigdy i na chore wcale nie wyglądają jeszcze trochę to trudniej będzie konia zobaczyć niż dzika może to to GMO powoduje że się mnoą na potęgę |
Autor: | 1963 [ czwartek 17 kwie 2014, 08:12 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
dzik nie ma obecnie naturalnych wrogow i jesli ich nie odstrzela to w niedlugim czasie bedzie ich wiecej niz swinek i wpierd... ekologow z kopytami |
Autor: | mytotoksyna1 [ czwartek 17 kwie 2014, 23:50 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
1963 pisze: dzik nie ma obecnie naturalnych wrogow i jesli ich nie odstrzela to w niedlugim czasie bedzie ich wiecej niz swinek i wpierd... ekologow z kopytami .................bardzo Cię polubiłem , masz głowę na karku. .. a TUSK szuka kasy na odstrzał dzików. ..teraz mętne i smętne dywagacje ,czy dzik rządzi ,czy Putin panisko. |
Autor: | bratekson [ piątek 18 kwie 2014, 09:35 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
"Eksperci prognozują, że w czerwcu żywiec wieprzowy może kosztować 5,0-5,3 zł za kg, a we wrześniu jego cena wzrośnie do 5,3-5,7 zł za kg. Po wprowadzeniu embarga przez Rosję, w lutym 2014 r. żywiec wieprzowy w Polsce skupowano przeciętnie po 4,60 zł/kg czyli o 9 proc. taniej niż w styczniu 2014 r. i o 11 proc. taniej niż w lutym 2013 r. W marcu br. ceny wzrosły, ale nadal były niższe niż przed rokiem. Na początku kwietnia żywiec wieprzowy skupowano średnio po ok. 5 zł za kilogram." http://www.wsparcierolnika.pl/start/aktualnosci/90-nizsze-ceny-wieprzowiny-skutkiem-embarga 1963 pisze: dzik nie ma obecnie naturalnych wrogow i jesli ich nie odstrzela to w niedlugim czasie bedzie ich wiecej niz swinek i wpierd... ekologow z kopytami hehehe dobra myśl |
Autor: | bratekson [ czwartek 24 kwie 2014, 14:20 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Pozwolę sobie jeszcze raz zacytować ale tym razem artykuł i wywiad zamieszczony w Polskim Radiu 24 na temat embarga "Oficjalnie w Rosji odkryto 600 przypadków zachorowań wśród świń, a w Polsce ani jednego. Nasza trzoda chlewna nie była zarażona. Znaleziono jedynie dwa chore dziki 900 metrów od granicy z Białorusią. Jednak mięso z Rosji jest normalnie konsumowane, a te dwa przypadki z Polski spowodowały nałożenie embarga. Dlatego Polska złożyła skargę do WTO, ponieważ obawy rosyjskie są niewspółmierne do faktów – stwierdził w PR24 Szczepan Wójcik z Fundacji Wsparcia Rolnika Polska Ziemia." http://www.polskieradio.pl/130/2791/Artykul/1106328,Rosja-zniesie-embargo-na-wieprzowine-z-Polski i tutaj stawiam pytanie. Jeżeli w Rosji wykryto 600 przypadków zachorowań wśród świń to czy na Rosje też inne państwa nałożyły embargo na wieprzowinę Pytam z czystej ciekawości bo nie wiem |
Autor: | ziutek [ czwartek 24 kwie 2014, 15:37 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
A jakie jak oni i tak nie importują wieprzowiny |
Autor: | marucha [ sobota 26 kwie 2014, 08:30 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
wczoraj na spotkaniu z Ministrem Rolnictwa w Bstoku ogłoszono że kasy na rekompensaty nie zabraknie ( zapewne jeszcze dużo zostanie). Wypłaty rozpoczną się zaraz po długim weekendzie ( o ile ktoś złożył wniosek). Podobno są problemy z pobieraniem krwi - be weci czasu nie mają i problemy z otrzymaniem wyników badania krwi na czas. Są problemy bo podobno część zakładów nadal nie chce kupować świń ze strefy. Jeżeli ktoś ma problemy to powinien niestety przestać działać na " ryj " i telefon tylko przejść na działanie na papierze. ASF to nie jest problem jedynie rolników ze strefy z ograniczeniami. To zadanie i problem także wetów i to oni muszą być na miejscu, na czas i na pewno. Mamy do czynienia z POMOREM a nie z jakąś sraczką. Ale powinniśmy ich informować ( najlepiej na piśmie) że dnia takiego i takiego planuję ( ważne słowo planuję a nie działam z zaskoczenia) sprzedaż świń w ilości ...... i wobec tego proszę o wskazane rozporządzeniem pobranie krwi i dopilnowanie aby wyniki w porę dotarły przed sprzedażą. Można przy okazji powiadomić wojewódzkiego a i głównego nie zaszkodzi a kto czuje niedosyt to i minrol chętnie pomoże. Miejsca w adresach mailowych nie brakuje. Maile czytają wszyscy a jak nie czytają to ich wina. Jeżeli ktoś ma inne problemy to powinien je sygnalizować albo tutaj albo do Stowarzyszenia Polskich Producentów Trzody Chlewnej Forum TCh lub Stowarzyszenia Producentów Trzody Chlewnej Podlasie których to i innych skromnym członkiem jestem. PS. było też a może i w szczególności wobec zbliżających się wyborów o PROWIE. Otóż, Panowie tuczarze, jeżeli w PROWie preferowane będą ( są) gospodarstwa które będą miały od 50 do 150 macior to niestety nadal będziecie musieli duny i holendry lub ostatni hit -Łotysze kupować. Ze 150 macior nikt wam ( no chyba że sami sobie je wyprodukujecie) warchlaków nie sprzeda. No to w najlepszym wypadku albo 200 warchlaczków co 3 tygodnie albo 70 co tydzień. No ale tak krawiec kraje jak mu materiału staje. A wybory tuż tuż. PS. osobiście myślę że i z 50 macior dobrze zarządzanych ( podkreślam dobrze) kasy na utrzymanie rodziny jest tyle że lepiej nie pisać ile żeby miasta ze wsią nie skłócić. |
Autor: | ziutek [ sobota 26 kwie 2014, 08:49 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
No ale jeszcze nic nie jest wiadom kto dostanie te pieniądze czy kazdy czy tylko ci co sprzedali przy zaniżonej cenie |
Autor: | marucha [ sobota 26 kwie 2014, 08:59 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Panie Ziutek. To ty przepisów nie znasz? Na stronie ARR wszystko już napisano. http://www.arr.gov.pl/index.php?option= ... temid=1106 Każdy kto w strefie był, świnie na fakturę sprzedał, świadectwo weta ( ksero) posiada i od powiatowego zezwolenie ( ksero) dopłaty dostanie. Ostatnie novum to to że najlepiej aby zm dał wykaz WBC bo inaczej urzędnicy nie będą wiedzieli ile ci skubnąć z dopłaty bo powyżej 100 wbc już nie płacą, a nie wiedzą ze świń nie sprzedaje się w zasadzie w Polsce na sztuki tylko na zestawy mniejsze lub większe na żywo lub wbc. Jak masz problemy to 505123346 PS. Początkowo była wersja że tylko dopłaty będą do ceny rynkowej poza strefą a teraz urzędnikom żal. Bo i w strefie pod koniec już po 5 się sprzedawało a poza strefą jedynie po 4,6. Ale unia napisała że około 150 zeta do 50-100 kilo wubeca i finito. A nasi urzędnicy dbający o nasze i unijne finanse na to owszem ale nie do sztuki 150 tylko proporcjonalnie do 100 kilo wubeca ( psy ogrodnika). Do sztuki 150 rady nie daliśmy pomimo usilnych starań. Ale cena sprzedaży nikogo nie interesuje. I nie myślcie sobie Panowie pozastrefowicze że to taki cymes jest. Siwe włosy, bezsilność, sprzedawanie warchlaka ze strefy za bezcen, straty moralne i widmo nadal wiszące nad nami - 3 lata możliwego wygaszania produkcji w strefie to są straty niepoliczalne. I żadne rekompensaty tego nie zrekompensują. http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/transm ... BD0038B206 |
Autor: | marucha [ piątek 02 maja 2014, 11:00 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
wg Topagrar 5/2014 USA, 1,5 mld dol. strat wyrządzają rocznie watahy dzikich świń, dziki są nosicielem 30 chorób i 37 pasożytów groźnych dla zwierząt i ludzi. Wobec czego druga co do wielkości gospodarka świata przeznaczyła 20 mln dol. na opanowanie watah. A pierwsza gospodarka - UNIA EUROPEJSKA nadal na obszarze swojego poligonu PODLASIE dzika chronić będzie. http://www.farmer.pl/finanse/podatki-ra ... 50554.html A ja byłbym za tym żeby dzika chronić w jego naturalnym środowisku nawet w 100 %. Niech w lasach gdzie dzik sobie buchtuje, gdzie przyczynia się do zmniejszania ilości szkodników, gdzie buchtując sadzi nowe drzewa niech jest nienaruszalny. Niech leśnikom drzewa sadzi żołędzie zagrzebując, ale na chłopskich polach powinien być tępiony w 100%. I tutaj żadne okresy ochronne nie powinny być stosowane. Podobnie jak należy niszczyć myszy i szczury. A nawet jest nakaz niszczenia tych szkodników w gospodarstwach. |
Autor: | Muchozolali [ poniedziałek 05 maja 2014, 07:45 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
http://www.3trzy3.pl/zdaniem_ekspertow/ ... iczne_377/ i jakie wnioski po lekturze |
Autor: | marucha [ wtorek 06 maja 2014, 20:12 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
http://www.farmer.pl/fakty/swiat/na-bia ... 50731.html a nasi ministrowie środowiska uważają że nie da sie zdepopulować dzika, a tu wystarczy opracować receptury a potem przy użyciu pułapek, z podejścia lub bez użycia broni złapać i skonsumować. |
Autor: | Henryk [ środa 07 maja 2014, 08:25 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
http://wolsztyn.naszemiasto.pl/artykul/ ... ml#galeria[url] |
Autor: | mietko75 [ środa 07 maja 2014, 09:36 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Wyniki badań będą znane po wyborach . |
Autor: | stan1069@o2.pl [ środa 07 maja 2014, 09:47 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Mietek a co ma wspólnego wynik badania do wyników wyborów ????? podobnie myślisz jak ten niski Jarek z PIS a swoją drogą to te dziki topliwe się zrobiły może jak myśliwi nie mogą to rolnicy pomogą |
Autor: | marucha [ środa 07 maja 2014, 09:47 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
o 10 darmozjadów mniej |
Autor: | daniel0 [ środa 07 maja 2014, 20:43 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Dzisiaj w luźnej i co prawda zwięzłej rozmowie ze znajomymi z byłej strefy buforowej dowiedziałem się, że na ich terenach jest informacja o tym, że do 2017 rolnicy hodujący świnie mają czas, aby przekwalifikować się na inną produkcję. Nie wiem ile w tym prawdy, ale znając życie coś musi być na rzeczy. Czy ktoś ma jakieś sprawdzone informacje w tej sprawie? |
Autor: | ziutek [ środa 07 maja 2014, 20:54 ] |
Tytuł: | Re: ASF temat jeszcze wyłącznie dla Podlasia |
Tylko i wyłączonie plotka |
Strona 4 z 87 | Strefa czasowa UTC+2godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |